Klâsik Türk Şiirinde Bir Efsânevî Kahraman Olarak Seyyid Nesîmî
(As A Legendary Hero in The Classical Turkish Poetry Sayyid Nesimi
)
Yazar
|
:
İlyas Kayaokay
|
|
Türü |
:
|
Baskı Yılı |
:
2017
|
Sayı |
:
19
|
Sayfa |
:
193-216
|
Özet
Edebiyat tarihimizde önemli bir yeri olan, tasavvufî
inancından dolayı değişik bir üslup ve kişiliğe sahip Seyyid
Nesîmî, 14.yüzyılın ikinci yarısı ve 15.yüzyılın başlarında
yaşamış, Türkçe ve Farsça divanı olan, Türk ve Âzerî edebiyatı
arasında paylaşılamayan klasik şairlerimizden biridir.
İran ve Azerbaycan sahasında uzun süre bulunmuş, daha
sonra Anadolu’ya gelmiş, Hurûfî inancına bağlı olması
yüzünden Halep’te derisi yüzdürülerek öldürülmüştür.
Onun hayat macerası, kendisine efsânevî kahraman kimliği
kazandırmış ve yedi ulu ozandan biri olarak kabul edilmesi
sonucunu doğurmuştur. Buna göre; derisinin yüzülmesi
suretiyle öldürülmesi, zulme uğraması, tasavvufî yönü,
teslimiyeti, inandığı davadan dönmemesi, ilâhî aşk uğruna
cismini feda etmesi, Mansûr’la aynı kaderi paylaşması
yönleri ile şairlerin manzumelerine malzeme olan Nesîmî,
şairliği ile divanlarda neredeyse hiç anılmamıştır. İşte bu
durum Nesîmî’yi diğer şairlerden farklı kılmış; onun tıpkı
mitolojik- efsânevî Fars kahramanları gibi divan şiirinde bir
mazmun olarak yerini almasını sağlamıştır.
Bu çalışmada; efsânevî bir şahsiyet olarak Nesîmî’nin,
divan şairleri tarafından nasıl algılandığı, manzumelerde
nasıl yer bulduğu, 33 şairden elde edilen 64 nazım parçasından
hareketle ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Nesîmî, Mansûr, Hurûfîlik, Tasavvuf, Efsânevî Kahraman
Abstract
Sayyid Nesîmî, who has an important place in our
literary history, is a classical poet who can not be shared
between Turkish and Persian literature which lived in the
beginning of the 15th century and the Turkish and Persian
divan. Iran and Azerbaijan were found in the field for a
long time, then came to Anatolia, he was killed by being
skinned because of his devotion to Hurufi faith. His life
adventure has given him the identity of a hero, and he has
been recognized as one of the seven great masters.
According to this; the nature of the poets, the poetry and
the poetry of the poets in terms of being killed by skinning,
the persecution, the mystic direction, the submission, the
return of his beliefs, the cesminic sacrifice for the sake of
divine love and the same destiny with the Mansur is not
mentioned in the divans. This situation makes Nesîmî
different from other poets. Nesîmî has taken its place as an
image in divan poetry, just like mythologically-heresy
Persian heroes.
In this study; it is tried to put forward by moving from
64 pieces of poetry obtained from 33 poets how Nesîmî was
perceived by Divan poets as a mythical personality and
how he found himself in the poems.
Keywords
Nesîmî, Mansur, Hurûfîlik, Sufism, Legendary Hero.