Söze Vurulan Mühür: Bâkî’nin Hâtem Kasidesi’nde Anlam Boyutları
(Seal The Expression: Meaning Dimension of Bâkî’s Hatem Ode
)
Yazar
|
:
Volkan Karagözlü
|
|
Türü |
:
|
Baskı Yılı |
:
2019
|
Sayı |
:
22
|
Sayfa |
:
449-488
|
Özet
Aynı malzemeyle üreten iki sanatçının birbirine olan üstünlükleri
malzemeyi kullanma şeklinden kaynaklanır. Sanatçının
ustalığı sanat eserinin değerini belirlemede başat rol oynarken
sanat eserinin başarısını da ortaya koyar. Plastik sanatlarda
görsel malzemenin estetik biçimde kullanımı biçim ile ilgili olmasına
rağmen, yazılı eserlerde işitme duyusu sanat eserini
değerlendirmek için kullanılır. İster plastik sanatlarda isterse
yazılı sanatlarda olsun eserin başarısı, anlatımındaki ustalığa
bağlıdır. Yazılı eserlerde bu ustalık kelime ve kelimelerin kullanılma
biçimlerinde ortaya çıkar. Üzerinde araştırma yapılacak
sanat eseri şiirse ve oluşturulduğu dönemin sosyal, ekonomik,
psikolojik ve kültürel bağlamından kopmuş ve uzaklaşmış bir
sanat eserinden söz ediliyorsa, sanatçının üslubunu belirlemek
bir kat daha zor hâle gelecektir.
Bâkî’nin Semiz Ali Paşa’ya sunduğu Hâtem Kasidesi, anlam
ve anlatım olanakları bakımından son derece dikkati çeken bir
yapıya sahiptir. 57 beyitlik kasideyi bir sadrazama sunulmuş,
sanatlı süslü söyleyişleri olan bir şiir olarak okumak mümkün;
fakat şairin üslubu ve kelimeler arasındaki ilişkiler çözüldüğünde
şiirin sadece caize almak için sunulan veya şairin sanat
gücünü göstermek için yazılan satırlardan ibaret olmadığı anlaşılmaktadır.
Bâkî’nin kasidesi iç içe geçmiş çeşitli anlam katmanlarından
oluşmuştur. Bunlar sayesinde anlam yelpazesi genişletilmiş şiirde
adeta anlam yumağı oluşturulmuştur. Beytin ilk okunduğundaki
anlamı, kelimeler arasındaki anlam ilişkileri değerlendirildiğinde
daha sonra farklılaşmaktadır. Şairin dili ustaca
kullanması sayesinde ortaya çıkan bu durum sonucunda şiir
değişik anlamlara gelecek şekilde okunabilmektedir. Kasidede biçimin getirdiği kompozisyonun dışında Bâkî tarafından
oluşturulan kompozisyon özelliği sayesinde, anlatımın
sürekliliği ve anlatımdaki değişiklikler gözlemlenebilmektedir.
Hâtem Kasidesi’nin bir özelliği de beyitler arasında izlenebilir
bütünlerin olmasıdır.
Anahtar Kelimeler
Bâkî, kaside, mühür, üslup, anlam katmanları.
Abstract
The superiority of the two artists who produce with the
same material is due to the way they use the material. The
master of an artist plays a key role in determining the value
of a work of art, but also reveals the success of the work of
art. Although the use of visual material in aesthetic form
is related to the form in plastic arts, the sense of hearing in
written works is used to evaluate the work of art. Whether
it is in plastic arts or written arts, the success of the work
depends on the mastery of the expression. This mastery in
written works, has revealed words and the way words are
used. If the artwork to be investigated is poetry and If you
are talking about a work of art that has broken away from
the social, economic, psychological, and cultural context of
the era it will become a bit more difficult to determine the
style of the artist.
Hâtem Ode, presented by Bâkî to Semiz Ali
Pasha, has a very remarkable structure in terms of meaning
and expression possibilities. It is possible to read it as
a poem with artful ornate pronunciations, 57 couplets eulogy
was presented to a grand vizier. However, when
relations between poetry style and words are resolved, it is
understood that poetry is not merely the lines presented to
show or to show the artistry of the poet.
Apart from the composition brought by the form on the
ode, on account of the composition feature created by Bâkî,
continuity of narration and changes in narrative can be
observed. One characteristic of Hâtem Ode is that there are
all traceable tracks among the couplets. So much so that in
the beginning the features of a seal, the materials used in the seal, the shape of the seal, the structure, the pieces. In
short, the stage of construction of the seal can be followed
in order.
Keywords
Bâkî, ode, seal, style, semantic stratum.